2012-03-23

Dagens höjdpunkter....

Tja.... En vanlig dag på kontoret.

Vilket innebär att två kollegor har lämnats på flygplatsen, en ny ska hämtas ikväll. Det har varit ett möte med övriga FN-organ och en kort farewell cermoni för en annan FN chef som snart lämnar Indien.

Har väntat ytterliggare en dag på att AC ska installeras. (Vilket den inte gjordes. Får se om dom kommer imorgon....) Skickat de vanliga rapporterna till högkvarteret i Islamabad.

Med andra ord inget på hindustan-fronten.....
Men! Det finns ändå guldkorn som glimmar!

Jag hade en tub med kräftost i fickan under hela mötet med resten av FN-folket. Det var nog ingen annan som hade!

Hämtade en ny tub imorse ur mitt "matförråd" och skulle lägga den i kylen. Eftersom händerna var fulla med andra grejor så slank den ner i benfickan på uniformen. Och som alla vet (militärer iaf) så är dessa fickorna ganska rymliga. Alltså glömdes tuben bort och jag åkte på möte.
Tur att det inte är någon metalldetektor för att komma in i den möteslokalen. Kunde blivit svårt att förklara....

Det luktar.... ja vadå? i mitt "badrum"!
Eftersom fredagar är städdag så gick städaren loss på mitt rum och lilla badrum idag. När jag ett par timmar senare kommer upp till rummet och går in i badrummet känner jag en kraftig doft som.... luktar.... omklädningsrum? svett? Eller vadå??
Det är en doft som jag mycket väl känner igen, men det är inga negativa associationer som dyker upp. Snarare tvärt om.... Jag ler när jag luktar och försöker hitta rätt minne...

Blir mycket förvånad och börjar försöka lösa pusslet... Nä, städaren luktar inte illa. Nä, luktar inte gammal skurtrasa....  Det luktar "svett", fast inte riktigt på rätt sätt....

Efter en stund inser jag att det är skid / pjäxrum som det luktar! 
Du vet,  den där "göttiga stanken" som möter dig när du tidigt på morgonen går ner i hotellets pjäxrum för att kunna bege sig ut i backen först av alla.
Jag iaf,  ler när jag öppnar dörren och möts av en varm vägg av svett/plast/rengöringsmedel!!
Sjukt kanske, men gillar man skidåkning så gör man....

Lösningen till mysteriet var att jag hade sköljt mina sandaler efter gårdagens långpromenad. Därefter var städaren så duktig att han stängde dörren till badrummet efter att han hade städat. Resultatet blev ett instängt, 30 grader varmt rum som mina blöta sandaler hade "göttat till sig" i. Nu har jag tvättat om dem och lagt dem på tork istället.

Värnpliktssystem är ju lysande!
Detta utbrister min förare, iofs på mkt knaglig engelska men ändå, när vi är på väga tillbaka från eftermiddagens möte.

Han hade frågat mig om det finns kvinnor i svenska försvaret och samtalet ledde fram till att jag förklarade att vi tidigare haft värnpliktssystem men idag gått över till yrkesförsvar, precis som Indien.

Efter att ha förklarat lite mer om hur värnplikten fungerade så börjar han göra en massa konstanterande.
-Då fanns det ju alltid gripbara förband. -Vilken bra sak att "alla män" och även frivilliga kvinnor fick lära sig disciplin. -Lysande att hela samhället blev engagerade och att det inte var skillnad på folk och folk...

Jo, han har ju rätt... Fast det han inte riktigt kunde förstå var VARFÖR vi lämnat detta och gått till yrkesförsvar istället. Försökte förklara att det är ett politiskt beslut, och vi militärer lyder politikerna. Vilket han höll med om, viktigt att lyda politikerna, men han kunde inte riktigt förstå vitsen ändå.... Och jag kunde inte förklara....

Tja.... En vanlig dag på kontoret. Som jag nog inte kommer att minnas som särskilt spännande.
Fast guldkornen skall jag stoppa i min lilla ask och spara....

1 kommentar:

  1. Jag tror du ser mitt leende oxå...skidutrymmen är fina dom;) nästa vintersäsong blir det många besök i sådana utrymmen hoppas jag!!
    Puss puss
    Din C

    SvaraRadera