2011-12-06

Hel(g)dag


Idag är det helgdag i Indien, eller i alla fall i New Delhi. Men eftersom FN är inte bara neutral i krig utan även neutral i frågor som politik, religion och effektivitet så gäller såklart inte helgdagen oss.

Eftersom jag själv kan disponera min tid till viss del iaf  så började jag tidigt imorse för att beta av dagens "måste". Sedan ett möte före lunch. Resten av dagens jobb sparade jag till kvällen för att ha ett par timmar fritt på eftermiddagen för att kolla in hur Delhiitis firar sin helgdag.

Men först en snabbis angående mötet. En gång i månaden så träffas cheferna för alla FN-organisationer i Indien för att ha ett säkerhetsmöte. Och jag deltog som representant för UNMOGIP. Tänker inte ta några detaljer från mötet men det handlar om hotbilder mot FN organisationer, var man kan vara eller ej och vilka åtgärder som kan och bör vidtas för att minska hot och risker mot personal och utrustning.

Som lite kuriosa kan jag nämna att en av frågorna som tog mest energi och mycket tid var hur arbetet med installationen av handikapp anpassade toaletter går. På något sätt har man lyckats att få det till en säkerhets fråga och det har tydligen varit en långkörare sedan många möten. Intressant....

Jo, angående eftermiddagen. Den tillbringade jag till fots. Helt underbart!
I knappa 5 timmar har jag strosat runt och kollat in stan. Läste om en mat/hantverksmarknad i tidningen och lyckades hitta den efter någon timme. Upplevelserna från den får bli ett eget inlägg, men om vi säger så...
Har ätit allt från god dessert till gryta som var så stark att plastskeden smälte...

Återkommer!

1 kommentar:

  1. Låter som det händer mycket och många nya upplevelser. Här hemma avlöser stormarna varandra och julen är i antågande.
    På lördag kommer vi att inta julbord och du kommer att finnas med i våra tankar. Vi får helt enkelt skåla för dig detta år.
    Välkommen hem.
    KRAM Kia

    SvaraRadera