2011-11-01

Vilken skitdag...

Ja, egentligen startade den redan igår kväll med tjafset med kollegan, se tidigare inlägg. Och i den stilen har det sedan fortsatt….

Morgonen började med att jag skulle ha ett möte med min ”local authority”. Alltså den officeren som är kontaktperson på förbandet som vi jobbar med/bor hos. Som jag tidigare har nämnt så måste vi lämna in en verksamhetsrapport vecka för vecka till den pakistanska armen vad vi har för avsikt att göra.
I klartext ”På måndag åker vi till detta området och observerar ”att ni inte gör något dumt”” och så vidare, dag för dag…

Tror fan det att vi aldrig ”hittar/upptäcker” något som bryter mot de avtal som finns.

Hur som helst. Idag hade han synpunkter på att vi skulle besöka en militär skola under dagen. Trots mycket jidder och beklagande från hans sida stod jag på mig och hävdade att vi visst hade rätt att besöka detta förbandet.

Summa summarum blev att efter dryga tre timmars väntan, möten, telefonsamtal och mer väntan fick vi klartecken på att kunna åka dit. Men helst en annan dag…
Hade jag varit skeptisk och haft dålig människosyn, hade jag misstänkt att de hade något att dölja och köpte sig en massa tid för att städa och fixa till.

Vilken tur att jag är en fin person innerst inne och inte tror sådant om mina medmänniskor och om värdlandet som är så snälla och tar så väl hand om oss!!

Så dagens verksamhet blev inställd. Men nu var klockan bara strax före lunch. Massor kvar att hända!!

Kocken dyker upp med en ledighetslapp, han skall vara ledig i 5 dagar, startande NU! Helper skall dessutom ha ledig 5 dagar nästa vecka. Jaha…? Inget jag har sett eller hört.
Börjar lacka ur igen (kock och helper har ju förbrukat sitt förtroende kapital så att säga…) och börjar syna korten.

Nya möten med en underofficer om ledigheter, vad gäller osv… Han kan inte ett ord engelska, vi har ju inga tolkar här i missionen utan använder föraren som gör sitt bästa medan 5 andra ”Pakkier” står och lägger sig i samtidigt.
Försök att få ut något vettigt ur den situationen om ni kan!

Resultatet är iaf att kock och helper har nog kört en fuling och sagt till sergeanten att jag har gett dem ledigt för att sedan säga till mig att sergeanten har beviljat deras ledighet.
När jag väl konfronterar dem med detta, babblas det ännu mer och inget stämmer. Alla skyller och hänvisar till någon annan som gjort något…
Fortfarande inget klarhet direkt.

Helst hade jag ju bara låtit dem veta vad jag egentligen tycker och sagt att ledigheten kan ni leta efter i stjärnorna…” för att uttrycka det lite fint!
Men eftersom detta är folket som lagar maten som jag äter varje dag (hade jag haft en dålig människosyn kunde jag ju tänka mig vad de hade gjort med maten om de är sura på mig) och jag vill vara en bra ”arbetsgivare” så blev det ju en kompromiss. Dessutom är det ”Eid” i början på nästa vecka, vilket är en väldigt stor högtid, då i princip hela samhället är lediga.

Resultatet blev att kocken fick några dagar ledigt denna veckan och helpern någon dag nästa vecka.

Men tror ni inte att den dj###la kocken kommer nyss och frågar om jag har motsvarande en månadslön att ge honom!!!
Eftersom han är ledig imorgon då lönen betalas ut på regementet kan han inte hämta den då, utan tyckte att jag skulle ge honom motsv pengar idag.

Om vi säger så, det är knappast mitt bekymmer vilket jag gjorde klart för honom!


Som krydda på moset låste jag mig ute ur mitt rum tidigare idag när allt tjafsande höll på. (Tur att jag hittade ett par extranycklar i kontoret efter mycket letande.)


Som lök på laxen har Internet (tp-kabel funkar inte langre) till mitt rum lagt av. Funkade fram tills igår kväll när koreanen gick in på sitt rum som ligger vägg i vägg med mitt. Har inga bevis men ett oväntat sammanträffande, eller hur?


Som kanel på äppelkakan började vår stab tjafsa om vilken tid vi kom tillbaka igår. Jag rapporterade att vi var ”hemma” kl 1712 men de undrade om den tiden verkligen stämde.
Sanningen är att vi kom in vid kl 1700 +/- någon minut för att därefter tömma bilen, påbörja rapporten och sedan anmäla framme. Någon måste ha "tipsat dem" om att det finns något att snoka i här.
Att det är en korean i staben som hade synpunkter på att jag inte rapporterat i tid är ytterliggare ett märkligt sammanträffande. ELLER HUR?



Undrar verkligen hur denna dagen skall sluta… Tyvärr är det nog en 3-4 timmar kvar innan jag kan gå och lägga mig själv och denna dagen bakom mig…

4 kommentarer:

  1. Jag finner inga ord...fy f-n vad jag lider med dig!! Har inte FN nån slags koll på vilka dom anställer, uppenbarligen inte!!! Håll ut...snart händer det ju grejjer:)
    STOOOOR puss till min tappre millitär
    Din Carolina

    SvaraRadera
  2. Nej men usch, nu får dina bekymmer sluta! Får vem som helst bära blå basker?!

    SvaraRadera
  3. Suck...
    Kämpa på snart JUL:-)))

    Kaisa

    SvaraRadera
  4. Du milde vad störigt! Håll ihop kompis! Du är snart hemma! STOR kram från Jenny

    SvaraRadera