2011-06-15

-35kg eller +500kg

Vissa saker känns bara bra, andra är jag mer skeptisk till.... Och ni kan ju gissa hur jag känner inför mitt bagage!

Vi har flugit fram och tillbaka till månen, bilfabriker får sina leveranser 10min innan motorn byggs ihop och du kan få dina sneakers i en färg som du själv valt levererad i rätt storlek utanför din egen dörr. Men att skicka ett par kolli från Svea Rike till en mission som har funnits sedan 1949 tycks vara en utmaning som logistikvärlden inte har skådat förut....


Japp, Ni antar rätt. För min packning ser det just nu "mörkt ut på Kameruns avbytarbänk" som en sportkommentator sa en gång. Just nu är det två stora frågetecken. Dels HUR MYCKET jag får skicka och dels VEM som skall göra själva transporten. Vid genomgången av stödorganisationen under utbildningen hänvisades jag till en kontaktperson som hade slutat på ett företag som inte haft med dessa transporter att göra under under minst ett år, enligt dem själva. Angående vikten har den varierat från 100kg (den militära delen väger 125-135kg) via 400kg upp till 500kg. Allt beroende på vilket papper man läser.

Eftersom jag kommer att vara på väg mot missionen om mindre än 11 dygn (inklusive helg och midsommar) har jag börjar bli "krävande". Ringer min handläggare "D" på svenska stödorganisationen och nöjer mig inte med otydliga och halvdana svar. Bland annat så hade jag synpunkter på att han tyckte att: senast på fredag (midsommarafton) får vi väl hämta grejorna och ta dem till Uppsala isf. Jag börjar jobba i Islamabad på måndag morgon!! Efter att ha ringt idag igen och varit "jobbig" fick jag följande mail:

...Olyckligtvis så tycks det i ditt och XXX (min kollega som redan är på plats) fall inte vara en siffra rätt i instruktionerna vi är ålagda
att följa från FN.
Som vi redan talat om så står det angivet på första sidan i T/A att var och en får medföra personlig utrustning med
DHL (flygfrakt) max 100 kg.
Efter att ha kontaktat DHL Sverige & DHL New York som normalt får sina skeppningsinstruktioner direkt från FN så
visar det sig att de inte på något sätt är berörda.
Tvärt emot vad som sägs i T/A alltså.
Man hänvisar till den multinationella flyttfirman "Graebel International" som har ett stort transportavtal med FN.

Vi har nu efter en hel del jagande fått information från Graebel i Pakistan om att de inte har en s.k. "Movement Order" för
er båda och de kan således inte agera för FN's räkning.

Vår kontakt på Graebel har däremot skyndsamt efterfrågat information hos FN - New York och vi inväntar nu deras svar.

I vår "minutoperativa" transportvärld är vi mycket väl medvetna om att tiden går och arbetar hela iden mot klockan.

Vi har emellertid en mycket optimistik och samtidigt realistisk övertygelse om att er utrustning på ett eller annat sätt kommer
att vara er till del inom ett rimligt tidsintervall...

Undrar vad de anser vara ett rimligt tidsintervall...?
Men vem vet hur det slutar, kanske helt perfekt...?





Observera att följande inlägg ej har till syfte att kränka, förtala eller nedvärdera vare sig nation, organisation eller person. Detta är enbart en beskrivning av min verklighet. Känner sig någon illa berörd, vänligen låt mig veta så jag kan utveckla eventuella otydligheter och missförstånd.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar