2011-06-07

Lunch kryddat med biverkningar?

Bon apetit!
Idag serverades det kokt fisk med potatismos och hackat ägg till lunch på mässen. Till detta så tog jag en Lariam-tablett. För er som inte har Lariam stående i badrumsskåpet hemma kan jag berätta att det är malariaprofilax som innehåller det verksamma ämnet meflokin.   


Eftersom jag kommer att antingen bo mitt i riskområden för malaria eller åtminstone passera igenom dem med jämna mellanrum under hela missionen så är det bara att knapra i sig en i veckan i ett år framåt.

Nyfiken som jag är så kollade jag upp lite vad som är sagt om Lariam och vilken påverkan det kan ha på kropp och knopp. (Måste ju säga att det finns en hel del rykten...)

Följande text är saxat ur smittskyddsinstitutet skrift "Rekommendationerför malariaprofylax 2009"
Vid behandling med meflokin har ett brett biverkningsspektrum
rapporterats, till exempel (i fallande frekvens) illamående,
diarré, yrsel, kräkningar, sinusbradykardi och buksmärtor.
Vidare har allvarliga neuropsykiatriska biverkningar såsom
generella kramper, konfusion och hallucination rapporterats
vid terapeutisk användning av meflokin.




Hmmm Undrar hur det går för min del? Den som lever får se...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar