2011-06-29

Hej och valkommen till missionen

Hittills har min tid agnats at “inprocessing”. Detta innebar att det finns en fin folder med ett fint program som jag skall passera forbi alla olika avdelingar och sektioner i syfte fixa en del saker, fa information och att fa underskrifter pa ett papper. Tex: Traffa rese & visa sektionen for att ansoka om ett multiple entry visa till Pakistan. Idag har jag bara engangsvisum sa jag far inte komma tillbaka om jag aker pa leave. Vilket kanske later frestande om ett par veckor...?

Sa, hur skall jag sammanfatta dessa moten…. Intressant? Spannande? Skrammande? Stabila?... Att traffa dessa manniskor som utgor den civila delen av staben/missionen. De skall vara stodet for oss militarer som faktiskt ar ute pa faltet och de har ansvar for all admin och logistik for missionen.

Lat mig beskriva tva olika typer av personligheter som jag har mott:


Mannen som har varit 7 ar har i UNMOGIP och innan dess jobbat stora delar av livet for i andra FN-missioner jorden runt. Han ser uppriktigt glad ut over att traffa mig, han brinner for sitt arbete som ar IS/TS (radioapparater, telefoner, datorer) och haller en lang och riktigt noggrann genomgang pa hur det fungerar. Visar, berattar trix och vill vara saker pa att jag verkligen forstar allt han vill formedla.

Mannen som inte ar dar nar de tar planerat att han skall halla genomgengen med mig. Hittar honom efter ett tag men far svaret… Ohhh Mmmm.. Nu?… Kan vi ta det imorgon? –NA! ohh kan vi ta det senare idag? –Na, da har jag andra moten inplanerade och forresten din chef har sedan lange bestamt denna tiden skall galla!! ….Ohh…Okejda…
Genomgangen ar snabb och ganska ointresserad och han missar nagra av punkterna som star pa hans egna checklista. Dessutom glommer han att ge mig ett papper som jag maste ha pa banken for att oppna ett konto sa jag far lon. Detta innebar att jag maste aka fram och tillbaka en gang till. Nar jag kommer ater och fragar jag efter pappret och till svar Ohhh Mmmm.. Nu?… Kan du hamta det imorgon? –NA! ohh kan du hamta det senare idag kanske? –NAAA! Jag behover pappret NU! “och det vet du tankte jag i mitt stilla sinne’ ….Ohh…Stonk Ston… Okejda… sa vander sig mannen om, gar till andra sidan bokhyllan, hamtar ett papper och ger till mig. Pappret ar utskrivet, stamplat och underskrivet av chef. De tar mojligt att han var snabb som blixten men min bestamda uppfattning ar att pappret bara lag dar och vantade…
Tyvarr kan du nog sjalv gissa vilka som ar i minoritet resp majoritet har. Men eftersom jag skall ova mitt positiva tankande under detta aret sa har jag bestamt mig att det sakert finns en bra anledning till att vissa kan upplevas som... ohh, jobbigt, kan vi ta det en annan dag eller helst aldrig?

Oavsett vilket sa har jag fatt en massa underskrifter pa ett papper och det betyder att jag snart ar tillrackligt utbildad for att bege mig ut pa faltet!!

/Han som ar redo som en scout

3 kommentarer:

  1. Ha ha underbart, det är bara att le o tänka positiva tankar!!! Sitter o svettas i ett tok varmt Siggarp. Varför kunde inte denna värmen infinna sig i Fredags... Lycka till med allt!!!
    Ps jag har nu kommit in på sjuksköterske programmet till hösten så behöver du ett plåster hör av dig;-)Ds
    /Kaisa

    SvaraRadera
  2. Härligt att höra från dig!
    Kram Sofie

    SvaraRadera
  3. Nu när du är redo så säger jag GL HF ;)
    Har du fått din packning elle dröjer det?
    // Griffin

    SvaraRadera