2012-06-22

Glad Midsommar!!!

Vill bara önska alla svenskar, och framför allt mina goda vänner som samlats i Gränna för att fira en traditionell midsommar...
EN RIKTIG GLAD MIDSOMMAR!!!

Och framför allt en gigantisk kram till familjen "Vilt"!!
TACK, för att vi alltid blir inbjudna till er, att ni öppnar gård, hus och hem för oss så att vi kan fira midsommar tillsammans.
Det är mycket som jag har saknat under året som har gått, men midsommarfirandet i ert sällskap är nog en av de grejorna som ligger högst på listan...

Men, jag skall inte klaga!
Har firat midsommar ihop med svenske ambassadören i Pakistan. Blev inbjuden till "midsummer dinner" i ambassadörens residence. Fick för mig att det skulle vara en tillställning där det åts sill, drack snaps och sjöngs visor enligt gammal svensk tradition....
Sant iofs.
Möjligtvis lite torr (så som tråkig, inte torrlagd) tillställning. Men har ju tendens till att bli det med "officiella" gäster. Men vi sjöng iaf snapsvisor och tom Pakistanierna sjöng en sång som vi drack snaps till....

Till förrätt (efter 2 timmars mingel) serverades det en silltallrik. Matjessill, löksill, laxrosett, creme fraiche med "typ gärslök" samt en liten bit västerbottenost. Till detta serverades det OP eller Absolut. Tyvärr var de mer generösa med snapsen än med sillen så det var möjlighet till fler snapsar än sillbitar... För min del var jag mer intesserad av sill än snaps...


För första gången i mitt liv åt jag oxfile till midsommar. Varmrätten var en god, rejäl bit oxfile med potatis och sås. Gott, jättegott. Men till midsommarmiddag hade jag hellre ätit en "enkelt köttbit" grillat med vännerna än fin oxfile...
Självklart blev det en god dessert med cheesecake och färska hallon. Men inga jordgubbar....


Jättetrevligt och jag är väldigt glad över att jag blev inbjuden och jag vill härmed tacka ambassadören för att han bjöd till på midsommarmiddag! Men....

Summa summarum... Borta bra, tom jättebra men hemma bäst!!!


Ps, som en kille kring bordet sa... Hur ofta är det att man sitter och svettas vid tio tiden på midsommaraftonskväll.... Så finns ingen anledning till att klaga utan nacka om lyx! Ds.

2 kommentarer:

  1. Ja nån värme är det ju inte i Gränna...alla hälsar till dig och saknar ditt sällskap, allra minst jag:)
    Puss puss

    SvaraRadera
  2. Som C sa, vi satt ju inte direkt o svettades på kvällen... Men trevligt hade vi o det är ju det viktigaste:)(vi satt tom innne). Hoppas nu din hemresa går bra och att er semester blir toppen!
    Vi ses o hörs
    Kram fam "Vilt"

    SvaraRadera