2012-04-25

Blandade observationer...

Dagens inlägg blir några korta(?) observationer:

  • Morgonjoint....
    Som ni vet är en av mina morgonrutiner att gå till mjölkbutiken/kiosken i kvarteret. Strax efter sju står jag i kön, eller rättare sagt högen av kunder eftersom kösystem knappast finns i Indien, och det kommer en gubbe som tränger sig framåt.

    Väl längst fram vid disken fimpar han sin "ganja" joint, halar fram ett par kronor och köper sin påse mjölk. Klockan är 7, gubben stinker "gräs", hög som ett hus och handlar mjölk. Nice....
  • Hämnden är ljuv....
    Igår åkte jag tuk-tuk, eller auto-riksha, som dom säger här. Normala fall går jag alltid till fots, men denna gången hade jag ingen karta med mig och var lite osäker på den exakta vägen. Dock visste jag grovt vart jag skulle och hur långt det var.

    Som vanligt ger riksha föraren helt orimliga prisförslag. Eftersom jag hatar att bli lurad, jo... man blir alltid lurad men de behöver inte r#vkränga en bara för att man är vit så började jag deala om priset. Jag budade ett helt ok pris och vägrade att betala mer än 60% av hans utgångspris vilket han gnällde som fan över. Sur som en snok accepterar han mitt bud vilket han inte hade behövt och när jag hoppat in skäller han på mig på hindi.

    Därefter kör han så dj#vla illa, full fart över fartgupp, zick-zack mellan bilar och snäva kurvor, uppenbart pga att han är sur för priset.  Visst, han fick sin hämnd och hoppas att den var ljuv...
  • Politik och val hör inte ihop.....
    För någon helg sedan var det lokalval här i Delhi. Folk skulle rösta fram nya "stadsdelsnämnder", typ. Att kalla det lokalval är kanske underdrift då det var ca 11 miljoner röstberättigade!

    För att valet skulle gå lugnt till hade 88´000 poliser och säkerhetsförband kommenderats i tjänst under helgen. Från fredag lunch intill söndag kväll när valet hade avslutats var alkoholförsäljning förbjuden. Inte bara i spritbutiker utan även på alla krogar. Man hade helt enkelt torrlagt hela stan.

    Dessutom var "politiska folksamlingar" förbjudna och ett stort antal folksamlingar hade skingrats och musikinstrument(!) beslagtagits.
    Allt enligt den lokala tidningen...
  • Katten på råttan på repet osv.... Här i Indien kryllar det av folk. Arbetskraft är billigt. Exempelvis kan du för samma summa som du betalar för en halvbra flaska vin på en halvbra krog kan du anställa en hemhjälp i en månad!

    Eftersom det finns så många arbetslösa finns det massor av folk som är redo att arbeta för några få kronor om dagen. Eftersom du betalar så dåligt gör de ett dåligt jobb och är inte värst effektiva. Alltså måste du anställa många för att få något gjort. Eftersom du måste anställa många så vill du ju inte heller betala såvärst mycket i lön. Och eftersom du inte har betalat så bra kan du ju inte heller förvänta dig ett bra resultat. Alltså måste jobbet nog göras om snart igen. Men det gör inget eftersom du inte har betalat så mycket och det finns ju alltid billig arbetskrav att få tag i.... E du med?
  • Biverkningar... Som bekant äter jag tabletter just nu för att vräka mina inneboende. Och för att vara säker på att amöborna ger upp äter jag maxdos i 10 dagar! Och som det står i fass Liksom alla läkemedel kan XXXX orsaka biverkningar, men alla användare behöver inte få dem. Om vi säger så, jag tillhör dem som har fått! Men eftersom jag mår bättre, dock inte helt 100% än, så kommer jag att köra hela medicineringen.

    Just nu har jag upptäckt följande biverkningar:
    En tydlig "metallisk smak" i munnen hela tiden. Låter inte gott och det är det inte heller!
    Min urin ser ut som en stark Cuba Libre. Dvs lätt utspädd coca-cola.

    Hoppas bara att jag klarar mig undan andra biverkningar som taskiga blodvärden eller inflammation i bukspottkörteln....

3 kommentarer:

  1. Hm...inga bra biverkningar...snälla, du måste bli frisk tills jag kommer ner till dig:))))
    Det ska bli spännande att se din lilla mjälkaffär...
    Puss och kram fr din älskling

    SvaraRadera
  2. Kuliga observationer!!
    Men du man ska ju inte gå in o läsa biverkningarna, det är ju då man får dem;-) Hoppas dina "vänner" flyttar snart!
    Ha en trevlig helg
    kram o krya på dig Kaisa

    SvaraRadera
  3. Hoppas du snart mår bättre!!!!!! Beställ tid för en undersökning redan nu när du är hemma, så du är säker att du är frisk igen, och att det var det du hade. Tänk på att dina njurar fick sig en smäll på förra missionen.
    Kram syrran

    SvaraRadera