2012-04-07

Glad Påsk....

I Indien är man ganska praktisk och ser möjligheter i det mesta. Kan handla om allt från att återanvända trasiga saker till att utnyttja alla religioners högtidsdagar.

Som jag har jag förstått är Indien en "icke-religiös" stat och man har ingen officiell religion. Men det innebär inte att man förnekar religioner för den saken skull. Snarare tvärt om!
Här firar man alla möjliga högtidsdagar, oavsett vilken trosinriktning den tillhör.

Som denna veckan exempelvis. I torsdags var det en hinduisk helgdag tror jag, folk var lediga pga någon gud iaf  och det var inte Jesus direkt och fredagen var långfredag enligt kristendomen. Och sen är det vanlig helg med lördag och söndag. Alltså fyra dagars ledighet i rad för "locals". Sen är det ju muslimska helgdagar ibland vilket ger ännu fler helgdagar.... Listigt, eller hur?

Nu gäller det ju inte mig såklart. I grunden FN har ett fåtal fastställda "helgdagar" för resp religion. Till exempel juldagen och långfredagen för kristendom och Eid firandet för islam. Men dessa FN-helgdagar gäller inte oss militärobservatörer utan enbart de civilanställda. Även om vi militärer inte är scouters så passar ju uttrycket "Alltid redo!" ganska bra.

För min del så innebär det att rapporter trots allt ska skickas, mail besvaras och folk hämtas resp lämnas på flygplatsen. Men jag skall vara ärlig... Lite lägre tempo håller jag dessa dagar. Då alla andra är lediga, är det ju ganska ont om möten att gå på och ingen har lust att samverka direkt...

Oavsett vilket, om du är en av de som jobbar trots att det här helgdag eller om du latar dig så önskar jag dig en GLAD PÅSK!!!

1 kommentar:

  1. Hoppas du får en Glad Påsk du med!
    Kram syrran

    SvaraRadera