2011-09-15

Flyga från Islamabad

Hej igen...

Nu har jag lite bättre med tid. Skärmen visar fem och halv timme till ETA Stockholm/Arlanda. Sitter på flyget från Doha mot Svea rike;)

Sippar ett glas fin champagne, väntar på att få in frukostens huvudrätt och är ganska nöjd med livet...

Resan började kl 0030 med att jag blev hämtad och körd till flygplatsen. Ni som har rest med mig vet att jag inte brukar lägga på en massa plustid innan flighter. Men denna gången var jag nästan 4 timmar innan avgång på flygplatsen. Ryktet säger att det varierar mellan Kaos och TOTAL KAOS på Islamabad flygplats.
Och utanför var det ganska illa, tja i våra mått mätt men ungefär normalkaos för att vara Pakistan



Kön att komma in i terminalen var lååång, men kostade mig 100 rupies, 8kr, att gå före. Visade pass och biljett för att ens komma in i byggnaden.

Ny kö och kontroll, här öppnas och rotas ALLA väskor igenom av "narkotikapolisen". Denna kö och kontroll glider jag förbi genom att visa mitt FN id-kort. Alla vet ju att FN folk e hyvens killar som aldrig skulle smuggla något.

Ny kö. Väskorna röntgas och sen passar jag på att slå in min ny resväska i plast, typ ensilageboll, för att skydda den lite. Kostar mig 12kr.

Incheckningen har öppnat men är helt tom, så detta går smutt. Därefter är det pass, visa och biljettkontroll igen. Nu finns ingen gräddfil längre. Lite besviken...

Ny genomlysning av handbagaget och ytterligare en biljettkontroll. Därefter stämplas namnlappen på handbagaget och biljetten som bevis att... Tja något bevisar det.

Sen kommer jag till vänthallen....

Då jag reser business class, kan jag sitta och vänta/halvsova i loungen. Helt ok, lite vassare än Halmstad vänthall och framför allt finns det gratis läsk och kaka.
Strömmen går bara två gånger, total blackout, på de tre timmarna jag sitter och väntar. Helt ok för att var Pakistan.

Är sena med boarding och blev över en timme sena ut från Islamabad, men det skiter väl en punkare i! Självklart nya kontroller av pass, boardingpass, stämplar och handbagage innan vi kommer upp för trappan och får kliva ombord.

Får gå till vänster när vi kommer ombord på kärran, A330, och hamnar jämte en äldre dam (uppenbart rik gammal kärring) klädd i traditionell svart lång kourta och sjal.

Syntes på hennes blick redan när jag satte mig att det var inte populärt. Tre sekunder senare plingar hon på flygvärdinnan och giddrar loss... Och ett par minuter senare byter hon plats... Va, fan! Jag har duschat idag, har ren skjorta och inte ens hunnit ta av mig skorna! Rasister finns över hela världen i alla hudfärger...

Men det viktiga är att vi lämnade Islamabad och landade i Doha.
Nä, nu ska jag dricka upp min skumpa (som dom bara fyller på hela tiden ;) och slappa lite...

Hörs om en stund igen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar