2011-09-05

Pakistan, nästa chartermål?


Inser att mitt tidigare inlägg innebär att vissa drar liknelser till en semester i Thailand… Fast här är vissa väsentliga skillnader. Tyvärr finns det vissa saker som man måste ta i beaktande om man ska följa kulturen och traditionen här.

  • Dresscode här är heltäkande kläder.
    • Byxor som går över knäna sägs vara ok, men min erfarenhet är att så är inte fallet. Visar jag mig utanför huset i mina knickers/vadarbyxor/trekvartsbyxor eller vad det heter (dom slutar på mitten av vaden) så tittar folk mycket skeptiskt! Vilket innebär långbyxor på!
       
    • Män kan visa sig i kortärmat fast det är få som gör det. Isf är det typ piketröjor som killar har. Fast huvuddelen har långskjorta på sig.
    • Däremot är sandaler gångbart till allt. Förutom uniform förstås och jag inte sett någon i kostym med sandaler. Välklädda herrar i finast koorta ( finare variant av den klassiska särken/långskjorta) bär utan att tveka sandaler. Vilket jag kan förstå.


  • Ramadan, dvs fastemånaden, är precis slut vilket är skönt. Skönt för alla, då muslimerna har fastat i praktiken mellan 0330 till 1845. Detta gäller såklart inte mig som ickemuslim, men ur respekt för deras liv, kultur och religion (samt att undvika problem) har jag inte ätit eller druckit i offentlighet under den senaste månaden.
    1 timmes styrketräning på gymmet, utan AC och typ35-40 grader, utan att dricka känns. Samma sak gäller när jag suttit i bilen en halv dag…

  • Nakenhet i offentlighet. Med tanke på dresscoden här i landet så drar man inte av sig tröja direkt och solar en stund efter jobbet! På mina två tidigare fältstationer har det inte funnits någon möjlighet att hitta en plats i solen där man kan ta sitta i shorts, än mindre av sig tröjan, och läsa sin bok.
    Här i Sialkot har jag ett hörn på taket/terrassen där jag kan gömma mig till del (bara mina förare och vakter ser mig men de har redan för längesedan insett att jag är en förtappad, otrogen hund…) och faktiskt sitta och lapa lite sol.

  • Klorin Allt som inte är vacuumförpackat eller helkonserv (dvs all frukt, alla grönsaker, ägg osv) läggs i en klorinlösning i minst 15min innan man använder det. Det beror helt enkelt på risken att bli matförgiftad, smittad med amöbor eller något ännu värre.
     Detta då man som standard använder orenat avloppsvatten som gödningsmedel vid odling av livsmedel. Dessutom finns det ingen rutin på att särskilja olika typer av livsmedel. Samma stånd på marknaden kan ha levande höns som slaktas på plats, samtidigt som andra familjemedlemmar säljer tomater och bananer i andra delen av ståndet.
    Tycker att det förtar lite av glädjen att handla en mango, skära upp den och njuta eftersom man måste först göra en klorinbehandling…

  • Ingen alkohol! Ingen kall öl i solnedgången. Ingen pina colada, inga drinkar, ingen rom och cola. Ingen alkohol alls…
    Visst, det finns möjlighet för oss att köpa importerad sprit via en speciell butik för västerlänningar och det finns en del observatörer som krökar rätt hårt.
    Men va fan, peta i sig ett par stadiga virre-pinnar i sin ensamhet på rummet eller dra två flaskor vin med en tjobbe från chile medan du äter ris och daahl… Då anser jag att man har problem!


Dessutom gör jag detta ensam. Visst jag har kollegor på vissa fältstationer, jag har locals och tom svenska kollegor som jag pratar ibland med. Ni som känner mig vet att jag uppskattar min egentid och klarar mig bra själv. Men här har jag inget val.

Jag är själv här.

Inte tillsammans med goda vänner eller kompisar som är med på resan.
Inte tillsammans med henne som jag vill dela min tid, mina upplevelser och mitt liv med…

Så det är knappast en solsemester.

Och jag är faktiskt här främst för att göra ett jobb. Även om jag försöker att glömma det ibland……

Men jag är jätteglad över alla er som gör mig sällskap genom att läsa dessa inlägg, kommentera och skriva mail. Tack för sällskapet!

1 kommentar:

  1. Tack själv för att du delar med dig av allt, och låter oss se en annan del av hur det kan vara bakom kulisserna än vad man brukar få se i medierna. Hur klarar din kropp som normalt är van vid att regelbundet få vätska av att vara utan vatten så lång tid i den värmen? Ta det inte lång tid för den att återfylla reserverna? Jag hade ju haft fördelen av att jag är salttoman, vilket ju binder vatten och salter i kroppen ;-)
    Var rädd om dig
    Kram syrran

    SvaraRadera