2011-09-05

Varmt och skönt!


Japp, här e varmt. Rejält varmt!
Och det är faktiskt ganska gött!

Min rutin att gå morgonpromenad varje morgon innebär att jag oftast tittar på termometern när jag går iväg. Imorse stod den på 26 grader, vilket kändes svalt och hade stigit till 29 när jag kom tillbaka 1,5 timme senare. Normalt ligger temperaturen på morgon kring 27-30 grader, dagtid över 35 och när solen väl har gått ner sjunker den några grader. Självklart är det bara skuggtemperatur som vi pratar!

De dagar som är molnfria bränner solen riktigt hett. Ja, sådär att man helt omedvetet går och ställer sig i skuggan eftersom det bränner i skinnet när solen står på.

Till skillnad från Afghanistan, där jag också var på sommaren , är här en mycket högre luftfuktighet. Där var iofs temperaturen upp över 42-45 ( toppade upp mot 50 grader vissa dagar) men där var det TORRT. Vilket gjorde en stor skillnad.

Här är det fuktigt, klibbigt och man ”känner” luften mot huden hela tiden! Känner igen det från Hong Kong eller Thailand. Eller helt enkelt närmare ekvatorn och tropikerna.
Det regnar en del, markerna är fulla av vatten och det är fuktigt så det är inte sönderbränt utan grönt vilket är positivt. Baksidan på myntet är såklart att det känns som om man är i ett varmt, ångade badrum hela tiden.

Nu ska jag inte tjafsa om hur jobbigt det är när det är varmt utan jag har funderat lite på fördelarna med värmen istället. Här är ett par av dem som jag snabbt insåg:

  • Isbitarna lossnar på ett par sekunder från ”isbitsfacket”. Slipper att spola i varmvatten och sådant för att få loss isbitarna. Ut ur frysen, vänta 3-5s och sedan är alla isbitarna lösa!

  • Slipper problemet med iskallt vatten på eftermiddagarna. Eftersom det inte finns varmvatten i ex duschen så är det rätt skönt att vattnet värms upp under dagen. Detta eftersom vattencisternen på taket blir uppvärmd av den varma luften. Ja, vatten är ju inte varmt eller ens ljummet utan snarar bara svalt. Och framför allt inte iskallt.


  • Du blir svettig på tre röda sekunder när du tränar. Är du svettig ser det ut som att du kör hårt. Hård träning = bra resultat! Kan man ju hoppas iaf…


  • Ställ tallriken med den uppskurna mangon i solen ett par minuter så blir den lite ljummen och smakar ännu bättre!


  • Flipflops funkar dygnet runt. Förutom när jag måste bära kängor. Dvs alltid när jag jobbar (uniformen), när jag går morgon och kvällspromenad (flipflop är sköna men inte ergonomiska) och på gymmet (eftersom jag är tvingad att ha heltäckande skor får det bli kängor där med).


  • 2 bananer, en rejäl skvätt mjölk och ett gäng isbitar. Och ett par sekunder i mixer som jag hittade i köket… Bananamilkshake som avnjutes varmt klimat smakar lite bättre än hemma!

Tja, det kan vara ganska gött när det är varmt!

2 kommentarer:

  1. Hej!
    Förstår att det smakar gott med shakes i värmen!!! Carolina berättade om din mango du hade köpt, avundas dig lite den här solmogna smaken på frukt och grönsakerna. Jag har flera gånger läst om att det går att använda avokadon som fyllning i tårta (med lite socker och citron skall det bli jätte gott) bör ju även gå att ha i en shake. Om ni nu överhuvudtaget avokadon där?
    Ha det bra
    Kram syrran

    SvaraRadera
  2. Nina (pygmen på andra raden, andra cykeln från gymmet räknat)7 september 2011 kl. 17:17

    Hmm...kontrar med +16 grader, minst kulingvindar och vääääldigt långa ösregnsskurar. Välkommen hem snart till härligt, svenskt väder!

    SvaraRadera