2012-02-06

Backpacking-Ghetto!

I eftermiddags har jag knatat igenom det som kallas Delhi´s backpacking-ghetto, Paharganj. Och tyvärr måste hålla med...  Ett rikigt ghetto! Nä... Ingen höjdare....

Som jag läste någonstans i en guidebok eller på någon blogg. Att Paharganj är ungefär som KoSanRoad i Bangkok, fast allt är sämre!

Och tyvärr måste jag hålla med. Visst finns det likheter, guesthouse, massor av turister och "vänliga själar" som trakaserar alla längst gatan med bra erbjudande... Fast här är det bara sunkiga skithotell, avfall på gatorna och skabbiga butiker. De som förföljer en eller försöker stoppa en för att sälja något är bara obehagliga eller otrevliga.
Finns inte alls den roliga, glada stämning som jag har upplevt när jag varit på KoSanRoad.

Summerat! Skulle hellre 3 av 3 gånger bo i djupt inne i Old Delhi än i dessa kvarter! Fy f-n, tycker synd om de turister som bor där och har med sig detta som minne från Delhi! För massor av turister såg jag!

Under den knappa timmen som jag vandrade igenom området såg jag fler vitingar, gulingar samt en och annan svart än vad jag har gjort på hela min vistelse i Indien. (Räknar inte med ambassadmöten eller på flygplatsen, för det är fusk.)
Och dessutom alla typer av människor, allt från 3 unga vita tjejer i knappa 20 års åldern tilll 5 asiater med munskydd och massor av kameror. En och annan rejält pårökt, riktig flummig hippie samt en del pensionärer. Även det förälskade paret där båda är i chock över "kulturkrock med indien" och håller varandra kramaktigt i handen för att finna tröst och den rutinerade ensamresenären med lagom slitna skor syntes i dessa kvarter.

Såg två män och en kvinna i ca 65 års åldern sitta och äta på något sunkigt hak. Gubbarna kunde varit bröder till grabbarna i ZZ-Top dvs långa vita skägg, ölkagge som hette duga och tanten var lika lönnfet som gubbarna. Kändes och såg ut som om det var längesedan de lämnat "hemmet" i västvärlden.
Kan anta att dom varierar sig mellan en bar i Thailand och en bakgata i Indien innan dom gör en stop-over hemma för att fylla i på plånboken.

Kan inte rikigt bestämma mig vilket jag tycker är värst.
När jag i förra veckan gick genom en stadsdel i gamla Delhi och såg två västerländska människor på över två timmar och inte många fler medelklass indier(då kände jag att jag kanske var lite väl långt ifrån stråken som man kanske borde hålla sig till ...) eller nu när jag såg turister, turister och turister var 10 meter....


1 kommentar:

  1. Vad bra, då behöver vi inte lägga tid på den stadsdelen när jag kommer ner!! Det finns ju så mycket bättre saker att titta på:)
    Men först kommer du ju hem, hem till mig! Kom på att det bara är 2v kvar:))))))
    Puss puss
    Din C

    SvaraRadera