2012-02-03

En intetsägande vecka....

Så då går ytterliggare en vecka mot helgen. Här nere är det fredagskväll, jag sitter och slösurfar och väntar på att klockan ska bli så mycket att kvällens filmstund är motiverad.

För det är så mina kvällar allt som oftast avslutas. Med en film eller ett avsnitt av House MD. Gillar House skarpt! Skönt bitter, härligt cynisk och säger precis vad han vill...
Inte helt ovanligt att jag ligger och småler, eller till och med utbrister i ett skratt, när jag kollar kvällens avsnitt.



De gångna dagarna har varit ganska intetsägande. Jobb, lite möten och en hel del taxiverksamhet för kollegor som flugit in eller ut från från Delhi. Inget som platsar i minnesboken direkt.

Kört kontoret och mailen på tidig morgon resp sen kväll för att ha tid över till annat på dagen istället. Slagit ihjäl tid genom att ha knatat runt på stan en hel del. Har till och med handlat lite, två små böcker och en skjorta.
Ätit gott, ätit billigt, ätit dyrt och ätit intetsägande. Men så blir det lätt när jag inte har en aning om vad jag beställer.

Har iofs börjat lära mig lite olika rätter, nästan iaf, och kan några ingredienser på hindi. Aloo är potatis, paneer är någon typ ost för matlagning. Roti, prahtat, samosa och naam känner jag till sedan innan. Men vilken variant, fyllning eller kryddning det blir är alltid en chansning.

Igår gick jag in på ett lite finare ställe. Bord och stolar, riktig meny och servitör i vit skjorta. Beställde någon typ av kabab (tror att det borde vara kebab?) men fick in två kycklinglår som var grillade. Iofs var de uppslitsade och de hade petat in någon fyllning som smakade gott men det var allt. Två grillade kycklinglår för knappa 200 rupis. (30 kr). Köpte en brödbit till för ytterligare 30 rupie och kände mig ganska lurad.

Senare på eftermiddagen stannade jag till på gatan och testade ett matställe, "hål i väggen", som jag kollat in. Alltid massor av folk som står på trottoaren och äter från blecktallrikar. Populärt borde ju vara ett tecken på att det är bra... Tyvärr står det bara på hindi och killen snackar inte engelska när jag köper min pollet. Pekar och nickar instämmande när jag tror att han försöker säga "Ris?". Kastar fram min polett i nästa lucka, förstår inte vad den nya killen frågar, märker att han rycker på axlarna och inser att jag får det jag får....

För 40 rupies, 6 kr, får jag en stor tallrik med ris, ett par rejäla slevar böngryta, två nävar hackad rödlök och en skvätt syrlig örtsås. Detta toppas med en näve krossade papadum, typ tunna krispiga bröd/chips.
Sätter mig på trottoaren, torkar av skeden ytterliggare en gång innan jag hugger in. Gott, starkt och det är en rejäl portion mat.

Kollar in smågrabbarna som sitter på taket ovanpå skyffet där jag köpte maten. Just nu hackar de rödlök som sedan bärs ner till hålet i väggen. Konstaterar att maten är rejält stark och funderar huruvida chilli har en bakteriedödande effekt. Hoppas på det och äter vidare...
 

4 kommentarer:

  1. Din mage borde va van vid konstig mat vid det här laget! Kul att testa lite olia rätter...du som vågar;)
    Puss puss Carolna

    SvaraRadera
  2. Måste erkänna att jag blir lite avis på dig även med tanke på all mat du testar, förutom allt du får uppleva. Och även här hemma går man på en nit ibland så.....
    Här har vi 2cm snö och -20’
    Kram syrran

    SvaraRadera
  3. Det finns bra och det finns dåliga bakterier.... Hoppas du får de braiga;-)
    Måste säga att det är kul att läsa dina inlägg, förgyller en students pluggiga vardag!!!
    Hoppas allt är bra
    kram Kaisa Mattias Elliott O Siri

    SvaraRadera
  4. Bönröran m. crisp lät gött! Hoppas magen höll :) Ses snart! Kramar Jenny!

    SvaraRadera