2012-01-21

Dricka te i Indien...

Första minnet jag har från gott indiskt te är komiskt nog från Malaysia. Var där på en resa för något år sedan, hamnade uppe i bergen, mitt i djungeln och i en håla som heter Cameron Highlands, om jag minns rätt. Där finns en stor indisk koloni då man på den gamla goda imperealisktiska tiden hade indier som arbetare på teplantagerna.

Hur som helst, längs bygatan, på en indisk restaurang drack jag en fantastisk god "Masala Garam Chai". Och inte bara där, utan på alla hak och indiska restauranger i den hålan.

Nu när jag är i Indien har jag försökt hitta samma sak igen. Fast utan större framgång. Lärt mig att Masala betyder kryddigt, typ. Garam motsv betyder varm och chai är te. Men det är inte lika gott....
Vill nog påstå att det smakar allt som oftast som vanligt, blaskigt earl grey med lite mjölk. Ibland är det lite godare, men oftast ingen höjdare.

Jo, i och för sig så gör föraren ganska gott te. Frågade honom hur han gör sitt eftersom vi båda har samma temärke. Jag har kollat. Kom fram till att han har lite färsk krossad ingefära i sitt te. Gott. Sedan den kommentaren har han tredubblat dosen med ingefära, så nu smakar det BARA ingefära.
Men det som gör hans te godare är såklart att han har REJÄLT med socker i te. Och mjölkpulver. Vilket jag oxå har, fast inte i sådana mängder...

Angående mjölkpulver. När man gör te här använder man mjölkpulver. Och eftersom jag är en god världsmedborgare tar jag seden dit man kommer och gör likadant. Ett par skedar mjölkpulver, lite varmt vatten, röra och sedan slå på teet.

Råkade slicka av skeden efter att jag hade rört ut pulver häromsisten och får mig en chock. Smakar inte alls mjölk utan är SÖTT! Blir såklart misstänksam och kollar in innehållsförteckningen. Jo... "Mjölkpulvret" innehåller nästan 50% socker... Oväntat, NOT!

Återkommer garanterat i ämnet!

1 kommentar:

  1. Kom på att jag har en Indisk kokbok, så mamma blädrar nog för fullt just nu med tanke på dina/mina kryddor :-)
    Kram syrran

    SvaraRadera