2012-01-08

Lång resa blev längre...

För första gången i mitt liv har jag missat mitt flyg. Bommat det på riktigt!

Orkar inte dra alla detaljer, men när jag anländer till gaten i Istanbul för att boarda flyget mot Islamabad  är den stängd.
Gate closed.
Boarding denied. 

Sitter fast i Istanbul.

Turkish Airlines beklagar misstaget som skett (första killen som försöker hjälpa mig erkänner att sådana misstag har hänt förr, men skyller på turkiska luftfartsverket, typ) rycker på axlarna och hänvisar mig till nästa informationsdisk, som skickar mig till nästa incheckningsdisk, skickas till nästa transferdisk, nästa biljett/bokningsdisk, nästa incheckningsdisk, tillbaka till biljettdisken, osv...

Till slut är det en kvinna som har rätt befogenheter, konstatera att det har blivit fel och säger;
-ok, vi bokar om dig på nästa flight utan kostnad. Den går på söndag natt och ankommer måndag...

Alltså, torsdag kväll, sitter fast i Istanbul och har nya biljetter till på söndag. Är redan ett dygn försenad till missionen. Känns inget bra att riskera att bli ytterligare 3dagar sen.
Att jag inte har någonstans att sova känns som ett mindre bekymmer för tillfället...

Ringer hem till Högkvarteret i Sthlm, meddelar läget och inväntar beslut...
Ska jag stanna eller ska de arrangera nya biljetter?

Efter ett tag får jag reda på de kollar efter nya biljetter som tar mig ner snabbare. Beslut tas, övernatta på första bästa hotell och var redo att ta ett flyg på fredag istället.

Lyckas efter någon timme lokalisera mitt bagage (som checkades in i Köpenhamn med Islamabad som destination) att det har lyfts av planet och finns i Istanbul. Märkligt men skönt. För annars hade väl min väska blivit en av alla de tusentals som försvinner varje år!

Hållet på att strula med hotell ytterligare nån timme och får tillslut Turkish Airlines att halvera priset för hotellnatten. En liten seger iaf....

Kring midnatt har jag ett hotellrum, nya biljetter dagen efter och försöker varva ner för att sova lite. Går sådär....
Ser verkligen fram emot en ny resdag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar