2012-01-18

Hettade till lite idag....

Idag har det faktiskt varit lite "spännande" och något mer att göra än svara på mail och gå på möten.

Upptakten
Precis när jag släck och försöker somna igårkväll så ringer telefonen. Lätt irriterad svara jag och inser efter en stund att jag pratar med någon från FN New York. Han ställer en massa frågor om Generalen, vill prata med honom och är rätt "pushig".

Då jag faktiskt inte vet vem jag pratar med så är jag ganska kort i tonen och meddelar att Generalen är inte tillgänglig för tillfället då han sitter på ett flyg (vilket var sant) och Generalen återkommer säkert när jag har framfört meddelandet... Dessutom upplyser jag att det är kväll/natt i Indien och inte alls förmiddag som i N.Y.

Snubben ringer upp igen en stund senare och frågar om Generalen är tillgänglig för en videokonferans vid ett speciellt tillfälle. Vet ju faktist fortfarande inte vem det är som ringer och påstår att han är från FN N.Y, kan ju vem som helst göra, så återigen blir mitt svar -Nopp, det är han inte. Jag kommer att framföra meddelande när jag träffar honom. Han återkommer säkert!

Ringer sedan tillbaka på det numret som ringt för att motringa. Mr FN i N.Y. blir ganska förvånad, men sån är jag...

Börjar ta sig
Imorse ankom Generalen till Delhi efter en tids ledighet i sitt hemland. Då han bor i en kontient som ligger på maximalt avstånd så hade han tillbringat nästan 2 dygn på resande fot. Planen var att han skulle tillbringa 2 dagar här i Delhi för att sedan fortsätta till Islamabad.
Men...

När jag berättar att "någon" ringt och sökt honom och att dom ville ha en videokonferans blir han så klart fundersam.... Vi åker direkt från flyget till kontoret och det börjar kollas mail, ringas folk och uppdateringar lämnas om vad som har hänt nyligen. Generalen har ju varit "offline" under närmare 2 dygns resande.


En stund av spänning
Snabbt och lätt bestämmer sig Generalen att det blir inte alls två dagar i Delhi utan han vill ta nästa plan till Islamabad! Det innebär att han biter i det sura äpplet, missar 2 nätter på finhotell och åker till Paktistan istället. Dags att börja jobba!
Vilket jag kan förstå. Visst, ärendet är inte livsviktigt men som han sa, "-Va fan, vi är ju här i missionen för att jobba. Inte för att löka..." (min tolkning och översättning.)

Så nu är det nästan lite "puls" under någon timme när det letas nya flygförbindelser, smider planer för kommande möten och beslut fattas.
Kör Generalen till lyxhotellet där han dushar och vilar i nästan 3 timmar innan han checkar ut igen. (Första natten gick inte att boka av, så varför inte...) Sedan bär det av till flygplatsen igen.

Nedvarvning
Nu efteråt känner jag hur adrenalinet släppt, tröttheten kommer och jag hinner att reflektera.
Känns bra att det har faktiskt hänt något. Att det gällde att agera. Fundera på omedelbara åtgärder och att prioriteringar gjordes. Att det fattades några beslut. Utan beredningar, överläggningar och utkast i tre versioner...

Fast visst är det lite deprimerande att dessa känslor utlöstes av en ändrad resplan och ombokad flygbiljett? Att detta är nog det mest spännande i denna veckan...

2 kommentarer:

  1. Det är ju alltid kul med lite extra fart i tillvaron! Hoppas du han byta lite erfarenheter med Gneralen och att han var trevlig;)
    Kramiz från lilla jag!!

    SvaraRadera
  2. Vilken adrenalinkick! Hoppas du kan somna ändå? Kan ju vara svårt när man har varit tvungen att mobilisera alla ens kompetenser samtidigt som det sympatiska nervsystemet löper bananas! Bra jobbat!

    SvaraRadera