2012-01-10

Fotboll och snöoväder blandat med mjölk

Åter i Delhi, tillbaka på kontoret...

Satt och läste tidningen till fukosten och följande saker ger rubriker för tillfället.

FC Bayern Munchen spelar match i Delhi ikväll. Om jag förstod det hela rätt så är FC BM på träningsläger/promotion tour här i Indien och dom möter något topplag från Delhi. Funderade ett tag på att försöka få biljetter men insåg att jag nog var lite sent ute. Det är ett jättejippo och något som drar massor av folk. Det är till och med så att det har gått ut officiella varningar för att det kommer bli trafikkaos i samband med matchen. Som om trafiken brukar flyta problemfritt här i Delhi....

Snökaos i Kashmir & Jammu. Som tur är så sitter jag i Delhi, så denna gången klarar jag mig undan problemen. Snöar rejält i regionerna Kashmir (som ligger både i Indien och Pakistan) och Jammu (Indien). Har hört att det till och med nämnts i Svenska nyheter. Tidningarna här i Delhi, förutom att dom rapporterar om snökaoset, är starkt kritiska mot att samhället påverkar så fort det börjar snöa lite. Redan efter "some inches" (knappt dm) försvann strömmen, vägar stängdes och tåg slutade gå. Känner vi igen det....?

Mjölken innehåller... bl.a. vatten, mjölkpulver, rengöringsmedel, industrifetter, urin m.m...
Skoj att sitta och dricka mjölk medan man läser en av nyheterna på framsidan. Att tester visar att 70% av mjölken i Delhi innehåller främmande ämnen. Man har gjort en undersökning över hela landet och kommit fram till att det är väldigt vanligt att mjölken är förorenad. Vissa delstater var 100% av testerna förorenade!

Allt från att man spär den med smutsigt vatten (löser problemet med att korna mjölkar lite på vintern) och drygar ut med mjölkpulver för att få upp smak, tillsätter olika fetter för att få upp rätt fetthalt, rester av rengöringsmedel finns kvar i kärl och hamnar i mjölken till att de till och med har hittat urinämnen i mjölken. (Pga avloppsvatten hamnar i mjölken?)

Som jag tidigare nämnt är min morgonrutin att jag går en timmes morgonpromenad och på vägen tillbaka stannar jag till för att handla dagens ranson av mjölk och yougurt.
Så funderade en stund på att överge mejeriprodukter. Men... Vem vet, kanske tillhör "Mother Dairy"  dom 30% som inte fuskar. Man kan ju hoppas!


Snart är ytterligare en dag till ända i Delhi. En hel del tid framför datorn, skyfflat lite papper och säker dragit ett litet strå till stacken som gör världen till en bättre plats att leva på....


4 kommentarer:

  1. Hade det inte varit så att mjölk blir lite dålig i värme o så, hade jag skickat ner REN mjölk till dig:-) Haha där fick jag till det;-)
    Julen har varit lite sisådär först vattkoppor o sen maginfluensa tjoho men tappade 5,5 kilo o har än så länge bara gått upp 1 av dem!!! Nåt positivt iaf.
    Här har vintern äntligen kommit o jag ska snart ut på min första praktik!!
    Så se upp alla där ute nu ska Kaisa använda nålar, hehe.
    Kram kram på dig från Alla Rehnar

    SvaraRadera
  2. Jag håller med Kaisa. Hade jag kunnat så hade det kommit ett par mjölkpaket på posten;)
    Puss puss
    Ditt största Fan:))))

    SvaraRadera
  3. Skönt att läsa att du är på plats igen och hoppas att resan gick bra,trots det strul som uppkom :(
    Ha det så bra hälsa Pernilla m fam

    SvaraRadera
  4. Hade ICKE vågat dricka mer mjölk :( /Kram Jenny

    SvaraRadera