2011-08-12

Det är här man skall vara chef!!

Satt och pratade med den Indiske föraren häromdagen. Han frågade lite försynt hur länge jag varit officer och blev väldigt förvånad när jag sa att det är mer än 15 år sedan jag startade i firman. Kanske inte över att jag är såpass gammal och fortfarande ser så bra ut, utan mer över att jag endast var kapten.

Enligt honom borde jag med all min erfarenhet (olika befattningar både inom Svea Rike och olika utlandstjänster) vara typ ÖversteLöjtnant! Och detta skulle då bland annat innebära:

  • Självklart tjänstebostad. Antagligen ett medelstort hus där det garanterat ingick tjänstefolk så som kock och städare.
  • Egen bil och förare
  • Ytterligare en bil till frun
  • Rejäl lön (högre än min lön idag från den svenske kungen)
  • Fri sjukvård, inte bara för mig och min familj utan även för min släkt
  • Fri skola för barn
Här finns det ingen plats för övervintrare i systemet!
När man närmar sig nästa befodringssteg, mycket baserat på tjänsteår och till viss del befattning, så måste man visa att duplatsar eller så får du gå. Med andra ord blir man befodrad eller så blir man kickad. Men det är ingen katastrof att bli kickad för då väntar pensionen.
Som soldat skriver man kontrakt, på 13 år i Pakistan eller 17 år i Indien. När man har gjort sin tjänstgöring klart får man en pension för resten av livet. Den är tillräcklig att man klarar sig utan att behöva ta ett nytt jobb. Eller som en av mina tidigare förare sa när han berättade att han hade knappt 2 år kvar:

Skönt att veta att jag kan ta hand om hela min familj. Visst kan jag ta ett nytt jobb om jag vill, men det behövs inte. Vore isf för det är roligt att ha något att göra och samtidigt få lite bonuspengar.


Förresten, var i Poonch igår på ett samverkansmöte. (En FS i närheten). Stannade över natten och kom tillbaka idag. Intill FS ligger det en liten landningsbana där ena delen är en gammal grässtripp.
Polishuset i staden ligger precis intill och polischefen spelar golf.

Och är man chef i detta land så ser man bara möjligheter. Alltså har det byggts en liten golfbana på grässtrippen och den används även som drivningrange.
Igårkväll när vi åkte förbi stod polischefen i civila kläder och övade utslag medans han hade kommenderat ut 15-25 polis som bollkalle. Dessa stod utspridda över strippen med ett något oklart syfte.

Om det var för att utgöra måltavlor eller för att hämta bollar fattade jag aldrig. Eller kanske löste de två uppgifter samtidigt....

Som sagt var. Verkar vara ett bra ställe att vara chef på!

4 kommentarer:

  1. Ja det låter ju förmånligt men du har ju ingen fru.... ännu!!!!

    Puss puss
    Din Carolina

    SvaraRadera
  2. Näää, har också insett det. Kan inte vara chef här.... Har ju varken fru eller barn...

    Men jag har ju dig!! Mycket bättre!!!

    SvaraRadera
  3. Vad söta ni är!!!

    /Kaisa

    SvaraRadera