2011-08-06

Filmen Point Break, CUT version

Självklart har vi tv på fältstationen och det finns tre stycken där jag är nu.  En 14 tummare på kontoret där jag tillbringa 75-80% av min vakna tid. Sedan finns det en 20 tummare i köket som sällskap till maten. Den tredje finns hos förarna i deras rum. Där står en 33 tummare...

Hur som helst, programutbud är det lokala kabelteveutbudet. Nu har jag inte räknat exakt men det är ungefär 60 kanaler. Och av dessa tittar jag på typ 4.
3 filmkanaler och Al-jasira, den engelsktalande arabiska nyhetskanalen. Resten är Hindu och Urdu som visar allt från religiösa bönestunder och lokalproducerad filmer (vad jag tolkar som propaganda kanaler) till bollywoodfilmer och tvshop.

Sedan finns det ett antal bra kanaler, eller rättare sagt kanaler som hade kunnat vara bra. Till exempel Discovery. Fast den är dubbad.... Likaså är det med är det med ytterliggare något amerikanskt reseprogram.
Just det, det finns oxå indiska MTV. Alltså riktiga, orginal MTV. Allt enligt 80-90 talet där det körs topplistor, MTV Cribbs och dåliga shower, fast de spelar bara ”indiska” artister och musik.

De tre olika sportkanalerna som enbart visa Qricket har jag inte ägnat allt för mycket tid åt. Inte heller ”sportkanalen” som visar Wrestling...

Angående filmkanalerna så slötittar jag lite ibland. Eftersom filmerna rullar hela tiden och jag inte har fattat ännu vid vilka tider filmerna startar. (Tror inte det finns någon logik då när en film är slut så startar nästa direkt. Förutom kvällens storfilm som alltid börjar vid 2100)

Hursom helst, igårkväll zappade jag och hittade klassikern Point Break! Filmen hade inte gått mer än en kvart så det fick bli min kvällsunderhållning. Fast nu kommer vi till censuren....

Filmerna som visas här censureras och klipps ganska hårt. Censuren är bland annat att alla fula ord tas bort. Det blir helt enkelt tyst när de säger ord som typ Ass, What The Fuck, Shit, Motherfucker Osv. Ibland har de istället lagt in andra meningar för att det inte skall bli allt för konstigt.

Filmerna är även textade på engelska och då står det till exempel Hey, what the ###, you ######, how the ### are you. Igårkväll var det faktiskt mer komiskt än vanligt. Minns ni scenen där Keanu slåss med den elake surfaren vid gräsklipparen? I den indiska versionen hörs gräsklipparen till och från, men den är mest tyst då dialogen är rätt hård censurerad. Blev väldigt konstigt..

Sedan klipper de rätt hårt i olika scener. I tidigare nämnd film finns det en biljakt som övergår springjakt mellan hjälten och skurken. Ni som minns, Special agent Utah och Angelo jagar presidenterna efter bankrånet i en biljakt. I denna version ser man bankrånet, typ 15 sekunder biljakt och sedan är de vid bensinstationen. Helt plötsligt har rånarnas bil punka på alla däck, fast man vet inte varför. Nästa klipp kommer Utah snett från vänster och hoppar på Reagan. Jasså, varifrån, varför det? Sedan två tre snabba löpsteg och dom är nere i vattenkanalen där de klassiska skotten i luften.

En av de väsentliga scenerna i slutet, när Nixon har hoppat fallskärm och ligger död med sedlarna flygande över öknen är helt bortklippt.... (Scenen skall nog visa att brott inte lönar sig.)

Summa sumarum. Mycket bra film, verkligen en klassiker. Men jag föredar nog en ocensurerad, oklippt version!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar