2011-08-18

En ledig dag...

Vad innebär en ledig dag i missionen?

Tjaa… namnet i sig kan ju vara missvisande, då jag skulle vilja påstå att man aldrig är ledig här. Eller iaf inte vad jag skulle vilja kalla vara ledig. Ledig så man kan gå på stan, ta en fika, träffa kompisar, träna ordentligt eller bara slappa!

Men ibland är de vanliga, ordinarie uppgifterna färre och då kan man nästan kalla det för ledighet.

Min dag började med en morgonpromenad och då det är min lediga dag så ringde klockan först 0645. Efter en timmes skön promenad i 26-27 grader var det dags för dagens första ”radiocheck”. Kort innebär det att alla enheter rapporterar över radio hur många man är, vilka uppdrag man kommer att lösa under dagen, ev begränsningar osv.

Efter det, lite frukost och någon timmer framför datorn för att beta av nattens mail. Har riktigt dålig uppkoppling här vilket försvåra arbetet till viss del. Tror att jag har skickat samma mail 4-5 gånger idag men misslyckats att få fram det. Väntar en stund, ringer och kollar, skickar igen osv…

Förmiddagen ägnades till stor del åt att packa upp mina saker och komma i ordning på mitt rum. Även om jag kom hit i söndags har jag inte hunnit med det ordentligt tidigare.

Strax före lunch tog jag föraren och kocken för att fixa lite ärende på stan. Var på banken igår för att ta ut pengar men då de inte hade dollar fick jag återvända idag. Sedan växla på stan (fick kass kurs, men hade inget val) och till 3 olika butiker för att handla. Köpte ris, mjöl, lite yoghurt, kryddor och ägg i första butiken. Sedan vidare till nästa där man köper kött. Blev kyckling och nötfärs. Sedan sist till bageriet.

Blev bara lurad på ett ställe då jag fick för lite växelpengar tillbaka hos slaktaren. ”Oopppss 2st 10 sedlar istället för 2st tjugelappar.”
Om vi säger så, mitt kroppsspråk var nog tydlig nog, då det inte var något snack utan kassaapparaten öppnades ruskigt kvick! Fick en riktig sne’tändning, stolt över mig själv att jag inte nitade snubben!
Men att dom antagligen slog in ett dyrare märke på riset än vad jag verkligen fick, är tyvärr svårbevisat…

Då jag har haft tid över så passade jag på att tvätta lite kläder också. Nu snackar vi inte slänga in i tvättmaskinen utan HANDTVÄTTA. Tappa upp i bytta, skölja, gnugga, skölja osv. Men lite stolt är jag allt när kläderna hänger på sträcket!

Mer jobbmail, ett par samtal som skulle besvaras och rapporter som skulle skickas till HQ samt en kvälls ”radiocheck”. Dessutom har det varit elverksmekaniker här, förarna skulle ha kuponger för att kunna tanka. Med andra ord, lite smått och gott.

Men jag har hunnit läsa lite bok, gått i flippflopps stora delen av dagen och lökat lite. Gött! Eftersom kroppen är ganska trött passade jag på att lägga in en vilodag också. Så nu är jag laddad för träningen imorgon istället!
Ja just det, självklart laddad för att jobba rejält imorgon oxå!

Kvällen skall avslutas i riktigt ”gamle-yxa”-stil. Dvs lägga mig i sängen och titta på en film på dator.
Och på såviss kommer en ledig dag i missionen att avslutas!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar