2011-10-18

Gränskontrollant!

God Morgon Sverige,
och även du i Kongo som kanske läser detta...

Dagens äventyr innebär att min kollega och jag skall bege oss till en av de gränsövergångar som finns här i Kashmir.

MUST med flera behöver inte vara oroliga, detta är inga operationella hemligheter som jag avslöjar i detta nu. Jag är väl medveten om Op-Sec men detta är en stående verksamhet, som dessutom är anmäld till båda parter i god förväg.

Så är det för övrigt med allt vi gör här.
Vi anmäler våra planer, vart i vill åka och frågar dessutom i princip om lov innan vi ”övervakare” fredsavtalet. Så det tror f-n att dom inte gör något bus i just det området som vi befinner oss i den aktuella dagen.

Åter till gränsövergången. Det finns en handfull gränsövergångar där det sker både persontrafik och handelstrafik. Idag skall vi närvara vid en av dessa gränsövergångar då personer från Indiska respektive Pakistanska sidan skall få komma över till andra sidan.

Naturligtvis är detta stort. Självklart är det viktigt i det politiska spelet och ett viktigt steg i rätt riktning men framför allt tycker jag att det är viktigt för befolkningen som lever här.

För det är bara att inse, ”line of control” skär rakt igenom ett landskap där människor har levat i århundraden. Den har skurit av släkt, vänner och relationer i de senaste 65 åren. Och nu finns en möjlighet att passera denna linje. Man kan ansöka om och äntligen få hälsa på på andra sidan.

Vet inte vilka kriterier som finns, om man måste muta någon eller hur man får tillstånd. Jag vet att det tar månader för ansökningarna att behandlas och alla kontroller som görs. Jag vet att de övervakas kraftigt när de väl är på ”fel sida”. Att allt bagage kontrolleras extremt nogrannt.
Men det viktiga är att ett 20-tal människor kommer idag att passera ”gränsen” för att kunna tillbringa upp till 21 dagar på andra sidan.

Ska jag vara ärlig vet jag inte hur stor del FN har i detta. Att denna möjlighet finns för människor att träffa sina sedan länge saknade anhöriga. Det är möjligt att ”vi” har påverkat på någon högre nivå. Eller inte. Kanske så är det enbart ett politiskt utspel länderna emellan. Bryr mig inte.

Och visst, idag kommer människor att passera gränsen oavsett om jag är där eller inte.

Men det är en av då få dagarna här på jobbet som det åtminstånde känns bra att ha en blå basker. Så idag skall jag vara lite stolt!!

Tyvärr är detta inlägg ett drygt dygn försenat. Återigen har det varit problem med internet och när jag skulle posta inlägget var vi offline.
Med andra ord så var jag stolt igår, idag är vi bara... som vanligt i FN igen...

2 kommentarer:

  1. Det är bra att vara stolt!!! Vi är oxå stolta över att bara känna dig!!!!
    Hoppas du får vara stolt lite mera o snart är det jul för nu kan man köpa julmust i butiken!!! Väntar bara på skumtomtarna:-)
    Ha en bra kväll massa hälsningar
    Kaisa Mattias Elliott Siri o Wilma o alla andra 4 benta varelser;-)

    SvaraRadera
  2. Det är ju det jag sagt hela tiden...va stolt över det du gör ute i vida världen, fler borde tänka som du! Och som Kaisa sa, vem är inte stolt över att få känna dig...jag är superstolt över att få vara din;)
    Puss puss
    Din Carolna

    SvaraRadera