2011-10-22

Höst borta, höst hemma


Har fått rapporter hemifrån att hösten verkligen har kommit. Regn, blåst, kallt… det är bara att vänja sig…
Men så även här! 

Fältstationen som jag är på för tillfället ligger på cirka 1800m höjd. Det innebär att nätterna är kallare, luften är friskare och klarare men framför allt är det kyligare över lag. Temperaturen har den senaste veckan blivit markant kallare. Tidigare låg kvicksilvret strax under 20 grader på morgnar och kvällar för att droppa mot 15 på natten. Dagtid värmde solen på rejält och landade en bit över 25 grader. Ganska behagligt alltså.

Fast nu är det roliga nog slut. Löven håller snabbt på att gulna och träden tappar löv i massor. 5-8 grader på natten och eftersom det var mulet idag blev det aldrig varmare än 12-14 grader. Sedan började det regna i eftermiddags, vilket innebär att det är rejält rått och ruggit… Hösten är här också.

Nu kanske tänker du, ”som om det skulle vara ett problem…” Nja, vill ju inte påstå att det är ett problem. Det är nog mer en utmaning för min del.


Detta eftersom min förra fältstation var Sialkot med minst 25-28 grader nattetid, 35+ dagtid och rejäl luftfuktighet så är detta en ganska stor omställning.
Och den stora utmaningen ligger i min utrustning. Framför allt eftersom jag inte hade direkt tid (eller kraft) för att packa om innan jag kom hit.

Så mina shorts och kortärmade skjortor ligger kvar i längst ner i väskan och min enda långärmade civila t-tröja är en favorit på kvällen. 
Dagtid har jag 2st långärmade tröjor att välja på. En grön ”polotröja” (fältskjorta 90) eller en beige långärmad t-tröja. Än så länge funkar det, men snart får jag köra lager på lager på riktigt…

Som tur är litar jag aldirg på något eller någon (inte ens mig själv?) så ända från början har det ingått en topplova i min packning. Kändes lite overkill i 35 graders värme men den är guld värd just nu!

Just de, kanske ska nämna att vi bor i ett helt oisolerat betongblockshus med 5mm glipa runt dörren och  enkelglas fönster som inte heller är direkt täta. Så vi snackar inte energiklassat boende om vi säger så!!

Eller så kan man alltid göra som locals. Svepa en filt runt sig. För det är så man gör här. Huvuddelen av folket (männen) tar helt enkelt en filt och virar in sig i den. Jackor är väldigt ovanligt och några få drar en fin slipover över sin långskjorta.
Men 75-85 %  kör långskjortan med en filt som poncho liknande variant.

Ha det gött hemma i höstrusket!!

4 kommentarer:

  1. Säg som det är...du vill ha en onepiece i julklapp;))))
    Här hemma har den där fina hösten kommit för en stund iallafall...sol och en massa underbara färger på träden!
    Varm puss från din flickvän!!

    SvaraRadera
  2. Hej brorsan!

    Känner jag dig rätt har du höst/vinterkläder med, annars får du höra av dig så vi kan skicka ner lite. Får ju bli brevvägen om det skall hinna komma fram innan du är hemma. För den delen är poncho här hemma ett av höstens modeplagg!
    Kram syrran

    SvaraRadera
  3. Låter inget vidare med sån höst. Vi som trodde du sprang runt i ditt skräddarsydda, luftiga "mans-nattlinne" och solbrillor... Hi hi =0) Vi håller med din kvinna. Du BEHÖVER en OnePiece!!! Det kanske du skulle rekommendera befolkningen där också. Insvept i filt verkar opraktiskt =0) VI SAKNAR DIG!!! Kramar Jenny och Linda

    SvaraRadera
  4. Förresten... om det är så kallt så slipper du väl ändå lite av krypen va?? Hoppas det :) Kram Jenny!

    SvaraRadera