2011-10-06

Varför luktar handduken torkat renkött?

Frågan är ganska enkel: Vad är det som gör att handduken luktar torkat ren?

Som lite bakgrund kan jag berätta att på varje fältstation finns det lakan, örngott och handdukar. Vilket är ganska praktiskt då vi slipper att släpa runt på sådant mellan varje station.

Dessa saker tvättas av locals på respektive ställe. Vet inte hur det fungerar, inte mer än att vår Senior tar med sig tvätten när tvätttunnan är full. Ett par dagar senare återkommer den rena tvätten och ett kvitto som vi betalar. Allt står på urdu, förutom summan längst ner som skrivs med arabiska siffor.
Vem, hur eller var det tvättas är ytterligare en av mysterierna i missionen

Här i Rawalakot, som jag är placerad för tillfället, luktar framförallt handdukarna konstigt. Först trodde jag att det var doften av get men det är det nog inte. Kanske djur av något slag... Men jag kände igen den!

Efter ha snokat runt i  min minnesbank en stund lyckades jag hitta associationen till doften. 
Det luktar precis som torkat renkött!!!

Vet inte varifrån doften kommer och inte heller varför de totalt söndertvättade bomullshanddukarna inte suger upp något vatten. (Ni vet, ny handdukar som känns nästan lite plastiga. Som att torka sig med gladpack. Precis så beter sig dessa med.)

Är inte heller säker på att jag vill veta VARFÖR.
Lever nog hellre i ovisshet...

Det var dagens fråga det. Har du någon bra ide varför, skriv gärna en kommentar. Skriv också gärna vem du är, så jag vet vem som löser mysteriet åt mig.... 

2 kommentarer:

  1. Nina (pygmen på andra raden, andra cykeln från gymmet räknat)7 oktober 2011 kl. 19:31

    Doften har jag inga tips på vart den kan komma ifrån (inga konstiga lokala djur som kan tänkas lukta ren?) men att handdukarna inte tar upp vatten kan bero på att vattnet är mycket mjukt och då känns det ungefär som att vattnet är halt eller som att man har tvål på händerna fast man inte har någon.

    SvaraRadera
  2. Hejsan Nina

    Intressant detta med hårdheten på vattnet. Ska "känna efter" nästa gång jag duschar, vilket blir om ett par dagar eller så ;-)

    Och du, vad menar du med att "Kort skulle vara Underbart"?? Så som att man får plats i en flygstol, eller? (försöker låta lätt ironisk med en glimt i ögat)

    Ha det gött och se till att köra hårt på passen, även om det inte är jag som jagar dig!
    Den långe

    SvaraRadera