2011-10-30

Nomadfolk…

Under de senaste veckorna har vi sett nomader vandra längs vägarna här i vårt område. Oftast har det varit 3-5 vuxna, något spädbarn och ett tjugotal hästar.
Hästarna ser välskötta ut, är bruna och ganska små när de vandrar långsamt längs väggrenen. På ryggen ligger antagligen hela deras liv, väl inpackat i ”packväskor”, snyggt och prydligt. Skulle tippa på att 20% av hästarna inte bär någon packning utan har antagligen en vilodag.

Människorna som vandrar längs vägarna är ”Afghan people” enligt våra förare.
Vilket är ganska odefinierat då det finns typ 5-6 större folkgrupper i Afghanistan och nog ytterliggare ett 10-tal mindre folkgrupper. Men jag tolkar det som folk som (in)vandrat från Afghanistan eller från den riktningen iaf…

Det syns tydligt att detta är människor som tillhör en annan folkgrupp. Mycket mörkare i hyn, lite resligare, (stoltare?) och helt andra uttryck i deras packning och kläder än alla pakier som man ser här. Har svårt att tro att de är muslimer, iaf inte så ”rättroende”, då kvinnorna inte har slöjor och uppträder själva.

För det är i princip bara kvinnorna som driver flocken längs vägarna. Har sett någon äldre man, men det är nog helt enkelt så att han är för gammal för att jobba/valla getter i bergen. (Vilket jag tror att männen gör medan kvinnorna flyttar lägret)
Kvinnorna bär de nyfödda i en sjal på ryggen och småbarnen, jag och barn.. men jag skulle gissa på typ ½ -3 åringar , surras fast i sadeln på hästryggen och rider på såvis.

Packningen på hästryggen ligger i säckar som är mycket vacker broderade i starka, tydliga färger och mönster. Vid ett tillfälle såg jag en upp och nervänd korg fastsurrad som innehöll några hönor och en katt.
Dessutom har jag sett en get uppbunden på sidan av hästen. Skulle gissa på att geten var sjuk eller skadad och inte kunde gå själv.
Det roliga var att geten låg och sov med huvudet på hästryggen när vi kom körande. När vi passerade lyfte den på huvudet, lugn och sansat, och tittade förvånat på oss…

Vid flera tillfällen har jag sett, och lyckats även ta en dålig bild, på get kid som transporterats på hästarna. 4st små huvuden som sticker upp ur packningen! Elliot, lovar att du ska få se bilden så fort jag kan!

Förra veckan såg vi något som var väldigt imponerande. Har ingen aning varför men nu var det hundratals hästar och kanske ett tjugotal människor. Tyvärr hade jag ingen kamera med mig den dagen och jag började räkna alldeles för sent, men det var nog över 200 och närmare 300 hästar. Alla bärandes på packning och utrustning.

Vet inte riktigt varför, (eller jo, jag vet varför) men dessa människor har gjort stor intryck på mig och gett mig ett fint minne från Pakistan...

1 kommentar:

  1. Det måste kännas bra dagar som denna då du får uppleva naturens fenomen (även om människor är inblandade) och vidga vyerna och samtidigt sätta våra i-landsproblem i en helt annan dager...

    SvaraRadera